Parfumerský byznys prokazatelně kvete již od cca 14. století, kdy se poptávka parfémů stala tak zajímavou, že vzniklo spousta parfumerských domů napříč Evropou, a také parfumářský cech, který začal vonné aktivity mapovat a archivovat. Centrum světa parfémů však bylo vždy v Grasse v jižní Francii, a to zejména pro snadný přístup k vonným olejům a esencím ze všech koutů světa námořní cestou.
Vůněmi jako takovými se však zdobí pozemská populace již od dob dávného Egypta, kde byly vonné silice a oleje přechovávány v kamenných dózách a i dnes, kdy je archeologové stále nalézají, jsou stopy vůní dost patrné.
Dnes má svůj parfém každá oděvní značka, celebrita nebo i jen větší kosmetická firma. A proč? Z jednoduchého důvodu. Trh s parfémy je pořád obrovský a jejich výroba je více než atraktivní. Náklady na běžný parfém se pohybují v řádu korun – maximálně desetikorun (pokud se jedná o nějaké vzácnější typy vůní). Na parfému je nejdražší skleněný flakon – řádově stokorunu a krabička. Výrobce si účtuje zhruba dvacetinásobek výrobní hodnoty parfému. A to je přeci fajn byznys.
Na ceny parfémů v obchodech, které jsou dnes v řádech stokorun až jednotek tisíc jsme si zvykli a jsme ochotní tuto sumu za příjemnou vůni, která podtrhne naši osobitost, zaplatit. Upřímně – mít svou vůni je dnes naprosto nezbytné, protože kromě vzhledu a výřečnosti si náš protějšek ze 60% celkového dojmu pamatuje právě naši vůni. A pokud není příjemná, máme horší vyhlídky na lepší práci nebo opakování schůzky s atraktivním protějškem.
Ve snaze šokovat a neustálou honbou za větším snobismem se řada výrobců předhání v tom nejdražším parfému. Musím ale uvést, že v tomto žebříčku už se nejedná o parfém jako takový. Většinou jde o nádherně řemeslně vypracované flakony, často zdobené diamanty, zlatem a mistrnou klenotnickou prací. Upřímně si nemyslím, že těmito parfémy se jeho vlastníci budou vonět – spíše se jedná o nákup investičně zajímavého produktu z malokusové limitovené série, který bude za 10-20 let mít třeba pětinásobnou hodnotu a stejně, jako obrazy starých mistrů, skončí tyto parfémy v trezorech s ostatními poklady.
Máme pro Vás tedy výběr šesti nesmyslně předražených parfémů, z nichž ke č jsme měli možnost přivonět a upřímně – jsou hezčí vůně. Flakony a celé balení jsou však naprosto okouzlující.

DKNY – Golden Delicious – 26 milionů korun
Při napsání této částky mě hned napadá, kolik volných peněz má asi ten snob, který si parfém koupí. Na druhou stranu dává DKNY veškerý zisk z této linie na charitu „Akce proti hladu“, která působí celosvětově a dělá dobrou věc. Takže parfém je skvělý způsob, jak přimět šejky sedící na ropě, aby trochu pomohli potřebným.
Základem parfému je vůně běžné Golden Delicious, hodně odlehčená a jakoby osvěžená pomerančem. Je sladká a není tak těžká. Vcelku příjemná vůně. To nejdražší je však flakon. Můžete se na něj dívat půl hodiny a pořád Vás to bude těšit. Posázený téměř 3.000 diamanty různých barev a z různých koutů světa do motivu New Yorku se opravdu povedl.

Clive Christian – No1 Imperial Majesty – 5,6 milionu korun
Clive Christian je výrobce nábytku a snob. Vyrábí luxusní nábytek a interiery do luxusních vil z luxusních materiálů. Je mu jedno, že některé dřeviny, ze kterých dělá masivní stoly, jsou na ústupu z naší planety a že se tak řadí mezi chamtivce, které souhrnně nenávidíme pro těžbu pralesů. Chtěl být tak luxusní, že vytvořil svého času nejdražší „parfém“, než ho DKNY trumfli. Clive má velmi hezký flakon z broušeného křišťálu, zdobený zlatem a diamanty kolem hrdla a jedním velkým diamantem na přední části. Aby sláva tohoto nábytkáře dosáhla světové úrovně, honem si parfém nechal zapsat do Guinessovy knihy rekordů.

Cuarzo – The Royalé Dream – 3,6 milionu korun
Tenhle parfém španělského producenta Cuarzo vznikl ve spolupráci s „World of Diamonds“, kteří se na vzhledu a výzdobě flakonů a pouzder podíleli. Parfém má být určen pro královské rodiny blízkého a dálného východu a zpracováním připomíná ruské vejce, ve kterém je pak křišťálový flakon s parfémem ukryt. V nabídce jsou 3 vůně a neměli jsme možnost je cítit. Vůně však mají názvy „Země“, kde je flakon zdobený 10 čirými diamanty, pak „Nebeský“, kde najdeme šest růžových diamantů a nakonec „Osvícení“, kde v těle parfému jsou nasypány zlaté plátky. To je trošku legrace, protože jedna česká firma nedávno uvedla na trh produkt No1 Gold s kyselinou hyaluronovou, ve které jsou také dost masivně obsažené šupinky zlata a stojí pouze jedenáct stovek…

Baccarat – Les Larmes Sacrees de Thebes – 780 tisíc korun
Baccarat je renomovaný výrobce skla a křišťálu a dělá krásné věci. Před dvaceti lety se vrhli také do parfémů, z jasného důvodu, o kterém píšu hned na začátku článku, a docela se jim daří. Nejsnadnější cesta do celosvětového podvědomí je samozřejmě nesmyslně předražit jeden parfém a celosvětový bulvár si toho prostě všimne. Tenhle snobský triangl by bylo hezké těžítko, jen je vyrobené z broušeného ametystu, a to mu dává „oprávnění“ k požadavku této sumy. Vůni bych popsala jako orientální. Kdo jste kdy byli v severní africe – asi nejbližší, co se mi vybaví je Egypt – také se parfém jmenuje Tajemství Théb, asi mi dáte za pravdu. Těžší sladká vůně, kde vnímáte santalové dřevo a ylang-ylang plus další typicky orientální podtóny, které není snadné pro necvičený nos identifikovat. Rozhodně to není pro ženu pod 40 let.

Chanel – No5 – 230 tisíc korun
Asi nejznámější vůně módního domu Chanel, která dostala své jméno ne proto, že by byla pátá v řadě, ale protože z nabídnutých vzorků si kdysi Coco vybrala slepým výběrem právě vůni, která byla obsažená ve zkumavce s nalepeným číslem 5. Coco Chanel byla nesmírně schopná žena a měla obrovský cit pro obchod. Asi nemusíme popisovat tenhle parfém, protože snad každá dívka si k němu v parfumerii již dávno přičichla, aby zjistila co na něm lidé tak mají. Mě celkem příjemně voní, byť mám raději sportovnější a lehčí vůně, ale dokážu pochopit, že ji má někdo rád. Cena je uvedená za největší balení na trhu, parfém ale dostanete i v menších a levnějších provedeních.